Himmelkalenderen fyller 20 år

Himmelkalenderen feirer 20-årsjubileum

Siden 2005 har jeg hvert år skrevet om astronomi og informert om kommende himmelbegivenheter i ei tradisjonell papirbok. 20-årsjubileet bringer med seg betydelige endringer når jeg nå lanserer både e-bok og veggkalender for 2025. Les om nyhetene her.

Totalt 19 årganger av Himmelkalenderen har utkommet som papirbok siden starten i 2005. Av personlige grunner kan jeg ikke lenger håndtere arbeidsmengden og logistikken som denne fysiske utgaven medfører. Det er kjedelig, ergerlig og beklagelig, særlig fordi boka har blitt mer populær for hvert år.

Himmelkalenderen er død, leve Himmelkalenderen!

I stedet for å legge ned utgivelsen, forsøker jeg i anledning 20-årsjubileet å videreføre konseptet i form av to ulike Himmelkalender-produkter: en lettere omarbeidet, digital utgave av håndboka, pluss en stor, astronomisk veggkalender.

Produktene har vært på tegnebrettet i flere år. Jeg håper e-boka og/eller veggkalenderen vil komme til nytte hos både trofaste lesere og nye kunder som ønsker å lære om astronomi og holde seg oppdatert på hva som skjer på himmelen gjennom året. Det finnes ingen lignende produkter på det norske markedet.

Veggkalender

Astronomisk veggkalender

Foruten tradisjonelle kalenderopplysninger tilbyr Himmelkalenderens veggkalender store og lekre bilder av stjernehimmelen og universet. I tillegg har den hver måned nyttige oversikter over hvilke planeter og astronomiske begivenheter som er synlige på himmelen over Norge. Utvalgte hendelser, som f.eks. sol- og måneformørkelser, beskrives mer detaljert.

Alle har bruk for en årskalender. Min versjon har ikke bare en vanlig kalender og spektakulære astrobilder, men også en lettforståelig himmelguide for hele året. Fin, nyttig og billig (jule)gave!

Veggkalenderen måler ca. 30 × 42 cm (oppslått) og er trykt på tykt papir av høy kvalitet. Alle sider er i farger. Jeg har også gått for skikkelig ringinnbinding, noe som sikrer at arkene blir hengende inntil veggen og ikke buler ut. På baksiden finnes forklaring av ulike astronomiske begreper. Ingen forkunnskaper kreves. Dette er en kalender for alle.

Tykt papir og ringinnbinding betyr økte produksjonskostnader, spesielt nå som den norske krona er så ekstremt svak. Jeg ønsker likevel å gi kunder meget god valuta for pengene, så jeg selger denne innholdsrike veggkalenderen til kun 249 kr inkludert 25% moms (199 kr eksklusive moms).

Håndbok

Astronomisk håndbok (e-bok)

Jeg har full forståelse for at mange lesere foretrekker bøker i papirformat. Nå som nettbrett og ikke minst mobiler med store, høyoppløste skjermer er allemannseie, har jeg likevel et håp om at folk vil sette pris på e-bokutgaven. Hvis den blir tatt noenlunde godt imot av leserne, vil jeg forsøke å gi ut nye versjoner i årene framover.

Himmelkalenderens håndbok utgis i standard EPUB-format og kan leses på alle moderne mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Overgangen til digital utgivelse har vært en krevende prosess, som jeg ikke har tatt lett på. Den har medført noen endringer i innholdet, først og fremst fordi store, kompliserte tabeller ikke fungerer på mobiltelefonenes smale skjermer.

Papirutgavens tabelltunge ukekalender er erstattet av mer innholdsrike og lettforståelige månedsoversikter over hvilke planeter og astronomiske begivenheter som er å se på himmelen. Jeg er ikke lenger bundet av det fysiske formatets sidetallsbegrensninger, så jeg har kunnet legge til opplysninger, bilder og kapitler som jeg håper gjør den digitale versjonen til en enda nyttigere guide for himmeltittere på norske breddegrader.

I tillegg til komplett himmelguide for hele året har håndboka en fyldig, lettfattelig og meget rikt illustrert innføring i astronomi. Den er beregnet på alle (fra ungdomsskolealder) med interesse for stjernehimmelen og universet. Verken forkunnskaper eller teleskop kreves.

Den tidligere papirboka solgte jeg til kunstig lav pris. Jeg gjør det samme med den nye, digitale utgaven. Etter å ha sjekket med folk i forlagsbransjen virker det som ei så innholdsrik e-bok burde ha en utsalgspris på rundt 350 kr. Jeg utgir boka på eget forlag og kutter alle fordyrende mellomledd, så prisen blir 199 kr. Kunden får hele besparelsen.

Og ja, det er fullt mulig å kjøpe e-boka i gave til noen. Bare ta kontakt på e-post, så ordner vi detaljene.

Nærmere beskrivelse og bestillingsinfo

På produktenes respektive hjemmesider finnes mer detaljerte beskrivelser, flere bilder og bestillingsinfo:

E-boka selges kun her på himmelkalenderen.com. Veggkalenderen er straks på vei fra trykkeriet og vil være leveringsklar andre uken i september.

Utdannet astronom ved UiO. Bosatt i Oslo, opprinnelig fra Hamarøy i Nordland. Utgir hvert år ei astronomisk håndbok og en astronomisk veggkalender. Kontaktinfo | X/Twitter